tisdag 15 juli 2008

SOTén 2008

SOTEN 2008

På fredagen så kunde jag hämta min bil hos Sten som så himla snällt alltid hjälper en i nöd och hade fixat drivknuten på bilen. Han hjälpte även till att finkamma hela Stockholm på drivknutar och hittade tillslut en hos Hamilton.
Ett besök i hans garage var jätteroligt då legenden om Hamilton lever inom slrk och han är en hejjare på land Rovers!

Rimbo på lördagen med Frasse, Anders, Magnus, Pelle, Staffan, Mattias, Petter och vår nya medlem "Disco S" och en massa andra glada entusiaster.
Korvgubben fick fel på pumpen så jag fick påta mig ansvaret att registrera alla bilar och ta betalt. (tur att alla prickat av sig innan de åkte hem)
En solig och varm dag i Rimbo och många som busade runt i sanden - en av dessa var ju då Mattias (?) Disco s med sin nya Disco-03, han gjorde verkligen allt för att testa den så mycket som möjligt och slutklämmen blev när han tog sats upp för en av sandkullarna/högarna som de fortfarande gräver sand ur och som tur var så kom han inte över kanten - då hade han slagit i nosen ordentligt...
Måndag eftermiddag bar det av till Vetlandas camping för övernattning och körning i Ökna och SOTén.
Det är så härligt att köra in på en camping med 20-30 terrängbilar som gjort natt och så klart ett 10-tal Land Rovers med taktält.
Upp med campingvagnen och snacka med Skåningarna som var grannar och somna vid 12-tiden i småregnet.

Tisdag och Ökna - Vetlanda.
Förarmöte kl. 10.00 med Peter Öijerskog som detta år ändrat lite taktik och blivit med social även på campingen och runt omkring. säkert 50 bilar slöt upp denna dag.

Jag blev snabbt "uppraggad" av Davids (Vetlanda) pappa Lennart och Claes-Ola (?) som gav mig en guidad rundtur i skogen vilket var väldigt uppskattat! Vi tuffade runt och mötte några galna tyskar i en Defender.

Denna bana är högs upp på min 10 i topplista (som jag tänkt författa en dag när det regnar eller så.... ) Härlig körning - lite lik den på Åland med djup och lummig trollskog och långa spår.

Vid 17.30 gav vi oss av ett gäng på 15 bilar som slingrade oss i väg mot Söderköping med tankning och glasstopp.

På vägen mot Söderköping i vår långa karavan och med en glad Göteborgare med husvagn efter mig så skakade hela bilen till och i backspegeln ser jag hela mitt hjul flyga iväg studsande ned för backen - som tur var så träffade den INTE taket på husvagnen. Skakis i benen så fick jag hjälp att sätta dit däcket igen och några vänliga själar följde vägen bakåt för att kanske hitta kåpan eller hjulmuttrarna, men de hade nog studsat ned i diket.
I en 1000-dels sekund såg jag hela ekipaget med släp och allt braka rakt ut i skogen men det gick bara rakt fram faktiskt och bromsskivan blev slät i ena änden men fungerade bra endå.
Phu...
Campingen i Söderköping invaderade vi vid 23-tiden--- (ZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzz)
Onsdag och Olerum i Söderköping
Olerum, Olerum - ja, en häftig skog med klippor hällar, lera, jord och mossa jäkligt trixigt, men kul! n hel bunt människor slöt upp och denna bana lockar en hel del militära terrängbilar då det finns mycket berg och lera.

Jag och Mats Bagge med familj från Järna (?) slog följe under dagen och vi testade en del bra uppförbackar med olika resultat. Mats styrstag blev en aning krokigt så vi fick vincha det till rätta.
Torsdag och Ekeby - Stockholm!
Efter att ha stressat runt ett par dagar och sovit minimalt så tänkte jag bara promenera runt på Ekeby med Harry då han helt enkelt fått nog av diverse skumparunt-dagar. .

På förarmötet fick vi reda på att Äventyrsspår 1+2 och valpspåret var avstängt denna dag och då kände jag att det kanske inte riktigt var värt de där 300 kronorna...

Min nya kollega kom förbi med sin familj och jag gjorde en deal med Öijerskog om att jag fick puttra runt och visa dem området gratis fram till lunch.
Det var kul att träffa Vetlanda-grabbarna grus David och Martin som var på besök i Stockholm.

På eftermiddagen så fick jag möjlighet att prata med Seppo och hans son Mikael som äger marken. Mickes bil som han byggt själv fick jag det stora nöjet att testa med det resltatet att jag körde som om jag övningskörde. Pinit, helt enkelt men han var pedagogisk.

Olof och jag fick se hans nya projekt i garaget som ska bli intressant att se i framtiden!

Tillbaka till campingen i Östnora vid 17-tiden - rekord! Äntligen skulle det bli middag före klockan 22 någon kväll!

Fredag och Strängnäs
Sovmorgon och av avsked av de trevliga Skåningarna som vi slagit följe med och de skulle vidare till Kättilstorp och vi drog hem för att fixa lite inför Ludvika på söndag!

Skaderapport för Sotén - så här långt...
Ett däcktapp - vill poängtera att Sten bytte drivknuten på den andra sidan.
Andra hörnan på kofångaren bak är nu också "borttagen"
Nyinstallerad behändig krok för soppåse (tidigare grogghylla/hörna på kofångaren)
1 st trädkramning på höger sida bak
1 st trädkramning på vänster sida bak
Krokig ljuddämpare
Krokig-are styrstag
Mosad tröskellist
Bucka (skulle inte tro det )
/malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej, kommentera gärna bloggen eller specifikt inlägg!

Olof var ute och grejade lite...

Äventyrskalender